SAS 1 -Reflektera

NU SKA DU GÖRA EN EGEN BLOGG!

Med hjälp av en egen blogg kan du jobba med det mesta i kursplanen. På det viset kan du också dela med dig av dina tankar till andra.


Läsare:
Dina läsare ska vara du själv, jag (läraren) och andra personer som studerar på Komvux och som studerar på Sfi eller grundläggande.

Språk:
Svenska, men varvat med ditt modersmål för att andra personer som inte kommit lika långt i svenskan ska kunna läsa och förstå. Jag tycker helst att du ska skriva allt på minst två språk.

Innehåll:
Titel: Mitt förslag är "Min väg till svenskan!", men du får bestämma själv.

Jag vill att du ska skriva om:
  • Vad har du studerat för moment? Vad har du lärt dig? Finns det något du kommer att ha användning av i framtiden? Vad är viktigt att lära sig i svenskan? (Tipsa gärna dina läsare)
  • Jämförelse mellan svenska språket och ditt modersmål. Finns det stora skillnader? Finns det likheter? Vilka? Vad tycker du är svårast att lära dig?
  • Reflektion över din språkinlärning. Hur gör du när du lär dig svenska? Provar du olika sätt?
  • Har du några strategier när du kommunicerar? Vad gör du för att bli förstådd och förstå?
  • Tycker du att det är viktigt att skilja mellan formellt och informellt språk, talspråk och skriftspråk? Känner du att du kan använda dig av olika sätt att kommunicera i olika situationer?

När:
Du får skriva i bloggen hur ofta du vill, men kravet är att du ska göra det efter varje moment och område.





Som lärare tittar jag på innehållet i bloggen, inte grammatiken. Men självklart får du skicka en kladd till mig om du vill att jag ska rätta innan du "publicerar" i din blogg.

Längst ner kan du läsa vad vi ska studera i vår kurs (utdrag ur kursplanen).



Här kan du få hjälp om hur du kan skapa en blogg:

Video om hur du skapar en blogg.






I kursplanen i Svenska som andraspråk 1 står det i syftet:

Reflektera över sin egen flerspråklighet
Att reflektera över sin egen flerspråklighet innebär bland annat att resonera om skillnaden mellan att lära sig ett språk som barn och som vuxen, vilket språk som används i olika situationer samt vad som händer med ett andraspråk i ett samhälle där språket är ett minoritetsspråk.
  1. Förmåga att kommunicera i tal och skrift och anpassa språket till ämne, syfte, situation och mottagare.
  2. Förmåga att använda ett rikt ordförråd på ett sätt som är relevant för sammanhanget.
  3. Kunskaper om det svenska språkets uppbyggnad och språkliga normer, dvs. hur ord, fraser och satser är uppbyggda samt hur dessa samspelar.
  4. Förmåga att strukturera, referera, värdera och kritiskt granska innehållet i muntligt och skriftlig språk.
  5. Förmåga att läsa och reflektera över texter av olika slag.
  6. Förmåga att läsa och reflektera över skönlitteratur i skilda former och från olika delar av världen.
  7. Kunskaper om språk och språklig variation samt förmåga att reflektera över språkanvändning och attityder till olika språkbruk.
  8. Förmåga att jämföra det svenska språket med det egna modersmålet och andra språk som eleven har färdigheter i, samt förmåga att reflektera över den egna språkinlärningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar